Jak odbierać pisma ze skarbówki przez ePUAP?

2014-04-22 00:00:00 +0100


Jak donoszą media, “pismo ze skarbówki przyjdzie mailem” (TVN24, GP). Ale to co najważniejsze umknęło autorowi artykułu, a sprawa jest faktycznie przydatna, więc dodam kilka słów wyjaśnienia. Jak pisałem w lutym (Zmiany dla podatników mieszkających za granicą) nowelizacja ordynacji podatkowej umożliwiła odbieranie pism przez podatników drogą elektroniczną. Przedtem pismo do urzędu skarbowego (i właściwie każdego innego) można było wysłać, ale z otrzymywaniem był większy problem. O ile większości osób mieszkających w Polsce to nie przeszkadzało, o tyle dla osób mieszkających na stałe za granicą był to już wymierny problem, bo trzeba było mieć kogoś zaufanego, kto by te pisma odbierał i np. wysyłał mailem.

Obecnie nie jest to już konieczne. Osoby mające konto w ePUAP mogą znaleźć w wyszukiwarce spraw swój urząd skarbowy, a następnie wysłać do niego pismo (typu “informacja”) następującej treści:

Wspomniany obowiązek z art. 147 to pełnomocnik dla osób mieszkających za granicą, niepotrzebny tym, którzy mają polski adres. Osoby mieszkające w Polsce, które po prostu chciałyby otrzymywać pisma przez ePUAP mogą więc ten fragment pominąć i napisać coś takiego:

Osoby, które nie mają jeszcze konta w ePUAP mogą skorzystać z Instrukcji zakładania konta w ePUAP.