Jak odbierać pisma ze skarbówki przez ePUAP?

Jak donoszą media, "pismo ze skarbówki przyjdzie mailem" (TVN24, GP). Ale to co najważniejsze umknęło autorowi artykułu, a sprawa jest faktycznie przydatna, więc dodam kilka słów wyjaśnienia.

Jak pisałem w lutym (Zmiany dla podatników mieszkających za granicą) nowelizacja ordynacji podatkowej umożliwiła odbieranie pism przez podatników drogą elektroniczną. Przedtem pismo do urzędu skarbowego (i właściwie każdego innego) można było wysłać, ale z otrzymywaniem był większy problem. O ile większości osób mieszkających w Polsce to nie przeszkadzało, o tyle dla osób mieszkających na stałe za granicą był to już wymierny problem, bo trzeba było mieć kogoś zaufanego, kto by te pisma odbierał i np. wysyłał mailem.

Obecnie nie jest to już konieczne. Osoby mające konto w ePUAP mogą znaleźć w wyszukiwarce spraw swój urząd skarbowy, a następnie wysłać do niego pismo (typu "informacja") następującej treści:

Spełniając obowiązek wynikający z art. 147 §1 ustawy ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2014 r. poz. 183) na podstawie art. 144a §1 punkt 3 tejże ustawy wyrażam zgodę na otrzymywanie pism w postaci elektronicznej i wskazuję niniejszą skrzynkę ePUAP jako właściwą do doręczeń elektronicznych.

Wspomniany obowiązek z art. 147 to pełnomocnik dla osób mieszkających za granicą, niepotrzebny tym, którzy mają polski adres. Osoby mieszkające w Polsce, które po prostu chciałyby otrzymywać pisma przez ePUAP mogą więc ten fragment pominąć i napisać coś takiego:

Na podstawie art. 144a §1 punkt 3 ustawy ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2014 r. poz. 183) wyrażam zgodę na otrzymywanie pism w postaci elektronicznej i wskazuję niniejszą skrzynkę ePUAP jako właściwą do doręczeń elektronicznych.

Osoby, które nie mają jeszcze konta w ePUAP mogą skorzystać z Instrukcji zakładania konta w ePUAP.

AttachmentSize
instrukcja_zakladania_konta_8.1.pdf3.57 MB

Comments

A czy do ZUS też się da?

Próbowałem wyszukać ZUS jako odbiorcę takiego pisma, ale nie mogę tego znaleźć w ePUAP. Da się zmusić ZUS do komunikacji elektronicznej?

(typu "informacja") ?

Pismo typu "informacja"? Czy może chodziło CI o "Pismo ogólne do urzędu"?

"Pismo ogólne" wybiera się na

"Pismo ogólne" wybiera się na początku, na skrzynce podawczej urzędu skarbowego. Ale potem, po załadowaniu formularza, trzeba wybrać konkretny typ tego pisma - skarga, wniosek, informacja itd, i mi najbardziej pasowało to ostatnie.

Rzeczywiście tak jest.

Rzeczywiście tak jest. Dzięki, pismo wysłane.
Przy okazji słowa uznania za bardzo treściwy blog.